Klachtenreglement

1. Inleiding

Dit klachtenreglement is opgesteld om cliënten, vertegenwoordigers en andere betrokkenen de mogelijkheid te geven om op zorgvuldige en respectvolle wijze een klacht in te dienen over de dienstverlening van Mentora Limburg.

Het doel van dit reglement is:
· Transparantie Klachten serieus en zorgvuldig te behandelen.
· Verbeteringen in de dienstverlening mogelijk te maken.
· Vertrouwen te bevorderen.

2. Definitie klacht
Een klacht is een schriftelijke of mondelinge uiting van ontevredenheid over:
· De wijze waarop de medewerker zijn of haar taken uitvoert;
· De bejegening door de medewerker;
· Een beslissing of handeling van de medewerker;
· Of het nalaten van handelen.

3. Wie kan een klacht indienen?
Een klacht kan worden ingediend door:
· De cliënt zelf;
· Een wettelijk vertegenwoordiger van de cliënt;
· Een betrokkene zoals een familielid of zorgverlener.

4. Indiening van de klacht
4.1 Schriftelijk of mondeling
Een klacht kan op de volgende manieren worden ingediend:
· Schriftelijk per post: Postbus 696 5900AR Venlo
· Schriftelijk per e-mail: info@mentoralimburg.nl
· Telefonisch of per Whatsapp: 077 2052002
· Mondeling tijdens een gesprek

4.2 Vereisten schriftelijke klacht
Een schriftelijke klacht bevat bij voorkeur:
· Naam, adres en contactgegevens van de klager;
· De naam van de cliënt (indien niet dezelfde als klager);
· Een duidelijke omschrijving van de klacht;
· Datum van indiening.

5. Behandeling van de klacht
5.1 Ontvangstbevestiging
Binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht ontvangt de klager een schriftelijke bevestiging van ontvangst.

5.2 Behandeling
De klacht wordt binnen 4 weken behandeld. Tijdens dit proces:
· Wordt hoor- en wederhoor toegepast.
· Wordt de klacht objectief beoordeeld.
· Wordt er gezocht naar een passende oplossing.

5.3 Uitspraak
De uitkomst van de behandeling wordt schriftelijk aan de klager medegedeeld, inclusief:
· De bevindingen;
· Eventuele maatregelen of verbeteracties;
· Informatie over verdere stappen (zoals beroep).

6. Klacht niet opgelost? Beroepsmogelijkheid
Indien de klager ontevreden blijft over de afhandeling van de klacht, kan hij/zij zich wenden tot:
· De kantonrechter die toezicht houdt op het bewind (formeel toezichthouder).
· Eventueel een externe klachtencommissie (bijvoorbeeld via een brancheorganisatie, indien aangesloten).

7. Registratie en evaluatie
Alle klachten worden geregistreerd en geanalyseerd met het oog op kwaliteitsverbetering. Jaarlijks worden klachten geëvalueerd en – indien nodig – worden processen aangepast.

8. Vertrouwelijkheid
Alle klachten worden strikt vertrouwelijk behandeld. De gegevens van de klager en cliënt worden zorgvuldig beschermd in overeenstemming met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

9. Vaststelling en publicatie
Dit klachtenreglement is vastgesteld op: 01-11-2025 Versie: 1.0 Geldig vanaf: 01-11-2025

Het reglement is op verzoek beschikbaar voor cliënten en wordt desgewenst toegezonden.